Graag laat ik u weten wat er in een afwezigheidsbericht in elk geval “moet” staan.
Als eerste schrijft u op vanaf wanneer u er niet meer bent en wanneer u weer terug bent. Ook deelt u mee wat er met de gestuurde e-mail nu gaat gebeuren: is er iemand die uw mail controleert, blijven alle e-mails liggen totdat u weer terug bent, worden de e-mails automatisch doorgestuurd naar een collega?
Als u één of meerdere collega’s heeft die uw taken geheel of gedeeltelijk overnemen, laat dat dan ook weten. Geef de e-mail adressen van de collega’s en de telefoonnummers waarmee uw relaties contact kunnen opnemen.
Heeft u veel buitenlandse contacten, vertaal dan ook de Nederlandse tekst in de door u het meest gebruikte taal en zet het in het bericht.
Verder wil ik u aanraden om het afwezigheidsbericht al aan te zetten op uw laatste werkdag voor de vakantie. U kunt dan rustig afronden en gelijk checken of u alles goed heeft ingesteld.
En zet gerust het afwezigheidsbericht een dag of een paar dagen later weer uit als u terug bent. U kunt dan weer rustig opstarten en het vakantiegevoel nog vasthouden.